مجتمع آموزشی پرورشی شهیدسیدمصطفی خمینی( ره )

دراینجا سعی برآن است ارتباط بهتر وبیشتری بین اعضا و زیرمجموعه های مجتمع شهیدسیدمصطفی خمینی برقرار گردد(( توجه : اگر روی کلمه ادامه مطلب،راست کلیک کنید وگزینه1-در مرورگر فایر فاکس open link in new tab یا 2- open in new tab درمرورگر اینترنت اکسپلورر راانتخاب کنید،صفحه جدیدی به زبانه های صفحه ای که در آن هستید اضافه می شود. این روش برای جلوگیری از بارگزاری صفحات تکراری مفیداست.چندین صفحه راباهم خواهید داشت و می توانیدبراحتی بین تب ها یا زبانه ها جابجا شوید.

آغازسال تحصیلی جدیدرابه تمامی دانش آموزان و همکاران محترم تبریک می گوییم
نویسنده : رضاجعفرپور - ساعت ۳:٢۸ ‎ب.ظ روز جمعه ۳۱ شهریور ۱۳٩۱
 

 

درسال تحصیلی 92-91 که آغاز اجرای طرح تحول بنیادین نیز می باشد کتابهای پایه دوم دبستان وششم دبستان طراحی کاملا جدیدی دارد. طی سالهای آینده نظام آموزشی از 6-3-3 به 3-3-3-3 تغییرخواهدیافت. مجتمع شهیدسیدمصطفی خمینی نیز آغاز اجرای تحول بنیادین را تبریک گفته وامیدواراست اجرای این طرح اغازگر تغییرات مبارکی درامرآموزش و پرورش باشد.

برای داونلود سند تحول بنیادین اینجا کلیک کنید.

 

 

ساعت کار مدارس  از ۷:۳۰ صبح است



سیدعلی یزدیخواه، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: یک میلیون و ۹۰ هزار دانش‌آموز در شهر تهران فردا (شنبه اول مهر) به مدرسه می‌روند که قریب به ۵۰ و نیم درصد دانش‌آموزان پسر و ۴۹ و نیم درصد دانش‌آموز دختر هستند.

وی با بیان اینکه ساعت کار مدارس در تهران، ۷ و ۳۰ دقیقه صبح است، گفت: مراسم امسال عجین با نام و یاد پیامبر عظیم‌الشأن اسلام است.

 هوشمندسازی ۱۹۰۳ مدرسه در تهران

یزدیخواه ادامه داد: حدود ۱۹۰۳ واحد آموزشی در طول سال گذشته هوشمند شدند که در برخی مدارس، تمام کلاس‌ها و برخی مدارس نیز در یک یا چند بخش‌ هوشمند شده‌اند.

وی به اقدامات اجرا شده این اداره کل برای اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: بیش از ۱۴۰ اقدام در حوزه‌های نرم‌افزاری، سخت‌افزاری، دانش‌آموزی و فرهنگیان انجام شده است.

تمام کلاس‌های ششم ابتدایی آماده است

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران به اصلاح ساختار نظام آموزشی اشاره کرد و بیان داشت: ۲۶۵۸ کلاس درس برای پایه ششم دبستان نیاز داشتیم که همه این کلاس‌ها آماده سازی شد بدون اینکه بودجه خاصی به آموزش و پرورش تحمیل کنیم.

وی ادامه داد: بر اساس فهرست بهای ساخت مدرسه و کلاس در سازمان نوسازی مدارس کشور، هزینه ساخت هر کلاس درس، به طور میانگین ۶۰ میلیون تومان است که برای آماده‌سازی تعداد کلاس‌های درس در پایه ششم ابتدایی به رقمی حدود ۱۳۰ میلیارد تومان نیاز بود که با بهره‌گیری از امکانات موجود و بدون تحمیل هزینه‌های خاص در آموزش و پرورش، اقدام به آماده کردن مدارس برای اجرای ۶ ساله شدن ابتدایی کردیم.

یزدیخواه افزود: در مناطقی که امکان و شرایط وجود داشت، اصل سند تحول بنیادین یعنی ایجاد ۴ دوره سه ساله را اجرا کردیم؛ به این معنی که در ابتدایی پایه اول تا سوم را در یک فضای مستقل و پایه چهارم تا ششم را در فضای مستقل دیگر ساماندهی کردیم.

وی به آموزش شنا در مدارس نیز اشاره کرد و گفت: اجرای طرح‌های تحولی آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید نیز ادامه دارد؛ به عنوان مثال در طرح شنا برای پایه سوم ابتدایی طی دو سال گذشته ۱۹۰ هزار دانش‌آموز آموزش شنا را فرا گرفتند که امسال نیز این طرح ادامه دارد.

ادامه مطلب رادرموردشروع سال تحصیلی و توصیه اهل بیت رانیزحتمابخوانید 

 


شروع سال تحصیلی و توصیه اهل بیت

از حضرت امام حسن مجتبی(علیه‌السلام) رسیده است که فرزندان و برادرزادگان خود را فرا خواند و به آنها فرمود: شما خردسالان قوم هستید و امید آن می‌رود که بزرگان آینده باشید، دانش را فراگیرید و اگر کسی قدرت حفظ آن را نداشت، آن را بنویسد و نگهداری کند: «اِنّه دعا بنیه و بنی أخیه فقال: أنّکم صِغارُ قومٍ و یُوشکَ أن تکُونوا کبارَ قومٍ آخرین فتعلّموا العلمَ فمن یستطیعُ منکم اَن یحفظهُ ‏فلیکتبه و لیضعه فی بیته».

سفارش پیامبر اکرم (صلّی الله علیه وآله وسلّم) به کتابت:

از پیامبر اکرم(صلّی الله علیه وآله وسلّم)رسیده است که دانش را با نوشتن حفظ کنید و از زوال آن جلوگیری نمایید:«قیّدوا العِلمَ»، قیل: و ما تقییدُهُ؟ قال(صلّی الله علیه وآله وسلّم): «کتابَتُه».
مردی از انصار سخنان شگفت انگیزی از مجلس رسول اکرم(صلّی الله علیه وآله وسلّم) می‌شنید و توان حفظ آن را نداشت؛ شکایت به حضرت برد. پیامبر(صلّی الله علیه وآله وسلّم) فرمود: از دست راستت کمک بگیر؛ یعنی بنویس: «إنّ رجُلاً مِنَ الانصارِ کان یَجلسُ إلی النبی(صلّی الله علیه وآله وسلّم) فیسمع منهُ الحدیث فیُعجبهُ و لایحفظهُ فشکا ذلک إلی النبی(صلّی الله علیه وآله وسلّم) فقال له رسول الله(صلّی الله علیه وآله وسلّم): استعنْ بیمینک و اَومأ بیدهِ أی خُطّ».

رهنمود امام مجتبی(علیه السلام) به خردسالان بنی هاشم:
از حضرت امام حسن مجتبی(علیه‌السلام) رسیده است که فرزندان و برادرزادگان خود را فرا خواند و به آنها فرمود: شما خردسالان قوم هستید و امید آن می‌رود که بزرگان آینده باشید، دانش را فراگیرید و اگر کسی قدرت حفظ آن را نداشت، آن را بنویسد و نگهداری کند: «اِنّه دعا بنیه و بنی أخیه فقال: أنّکم صِغارُ قومٍ و یُوشکَ أن تکُونوا کبارَ قومٍ آخرین فتعلّموا العلمَ فمن یستطیعُ منکم اَن یحفظهُ ‏فلیکتبه و لیضعه فی بیته».



پاداش نگارش علوم:
از رسول اکرم(صلّی الله علیه وآله وسلّم)رسیده است که هرگاه از انسان با ایمان، یک برگ توشه علمی بماند، آن برگ حجابی بین او و آتش قیامت خواهد شد: «المُؤمنُ إذا ماتَ و ترکَ ورقةً واحدةً علیها علمٌ تکونُ‏ تلک الورقةُ یوم القیامة ستراً فیما بینه و بین النار… ». وقتی توشه عالِمی را به حضور امام حسن عسکری(علیه‌السلام) ارائه دادند، آن حضرت فرمود: خداوند سبحان به هر حرفی از آن، نوری در قیامت به نویسنده آن عطا کند: عرضتُ علی أبی محمّد صاحب العسکر(علیه‌السلام) کتاب یومٍ و لیلةٍ لیونس، فقال لی: «تصنیفُ مَن هذا؟» فقلتُ تصنیفُ یونس مولی آل یقطین، فقال: «اعطاه الله بکلّ حرفٍ نوراً یوم القیامة».

تشویق به نشر آثار قلمی:
گاهی امامان معصوم(علیهم‌السلام) شاگردانشان را به کتابت و نشر آثار قلمی تشویق می‌نمودند که یادگار علمی آنان باشد، مانند آنچه امام ششم(علیه‌السلام) به مُفَضّل دستور داد که بنویس و علم خود را در بین برادرانت بگستران، و اگر مُردی به فرزندانت کتاب‌های دست‌نویس خود را ارث بده، زیرا زمانی فرامی‌رسد که مردم جز به نوشته‌های خود انس نخواهند داشت؛ «اُکتُبْ وبُثّ علمک فی إخوانکَ فإنْ متّ فورث کُتبک بنیک فأنّه یأتی علی الناس زمان هرجٍ ما یأنسونَ فیه إلاّ بِکتبهم».

سفارش اهل بیت (علیهم‌السلام) به نوشتن همه سخنان ایشان:
برای آنکه تنها نوشتن نباشد، بلکه مکتوب از محتوای عمیقی برخوردار باشد، روش تربیتی پیشوایان دین این بود که شاگردانشان سخنان معصومان از خطا و هوی را یادداشت کنند و در هر حال که از آنان سخنی شنیده می‌شود، بنویسند، چون آنان در تمام حالات حق می‌گفتند و هرگز رویدادهای روزگار، آنان را از حق خارج نمی‌کند و وارد باطل نمی‌نمود.
مردی از پیامبر اکرم(صلّی الله علیه وآله وسلّم)پرسید: هرچه از شما می‌شنوم بنویسم؟ فرمود: آری. پرسید: چه در حال خوشنودی شما و چه در حال غضب شما؟ گفت: آری، زیرا ما در تمام این شئون، جز حق چیزی نمی‌گوییم؛ قُلت یارسول الله! أکتُبُ کُلّما اسمعُ منکَ؟ قال: «نعم». قُلت: فی الرضا و الغضب؟ قال: «نَعَم، فإنّی لا أقُولُ فی ذلک کلّه إلاّ الحقّ».



توجه به دوام نوشته:
برای آنکه نوشته از دوام بیشتری برخوردار باشد، دستور رهبران الهی این بود که مطالب حسّاس را بر روی پوست بنویسند که دوام داشته باشد، نه بر روی کاغذ که دیر پا نباشد.
مردی به حضور امام رضا(علیه‌السلام) رسید و کتاب یا کاغذی که در آن، از امام صادق(علیه‌السلام) حدیثی نوشته شده بود، به عرض رساند؛ مضمون آن حدیث این بود که دنیا برای صاحب مقام ولایت الهی، همانند دانه گردویی متمثل شده که هم از لحاظ اطلاع به همه شئون، و هم از لحاظ اقتدار بر همه جهات آن، در اختیارش می‌باشد. حضرت امام رضا(علیه‌السلام) فرمود: سوگند به خداوند این مطلب حق است؛ این حدیث را از کاغذ به پوست منتقل کن که از دوام بیشتری برخوردار گردد: دخلتُ علی الرضا(علیه‌السلام) و معی صحیفةٌ أو قرطاسُ فیه عن جعفر(علیه‌السلام): «إنّ الدنیا مُثّلت لصاحبِ هذا الأمر فی مثلِ فَلْقَةِ الجوزة. فقال: یا حمزة! ذا والله حقٌّ فانقلوهُ الی أدیم».

توصیه به هنر زیبا نویسی:
و برای آنکه نوشتار، گذشته از دوام، از هنر زیبا نویسی نیز برخوردار باشد، دستور اولیای الهی این بود که معارف عمیق، به ویژه آنچه مربوط به مسئله ولایت و امامتِ اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم‌السلام) است، با آب طلا نوشته شود: قال الصادق(علیه‌السلام): «نفسُ المهموم لظلمنا تسبیحُ و همّه لنا عبادة و کتمان سرّنا جهادٌ فی سبیل الله»، ثم قال ابوعبدالله(علیه‌السلام): «یجبُ أن یکتبَ هذا الحدیث بماء الذهب».
وقتی در حضور امام ششم(علیه‌السلام) نام مبارک امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) برده شد، آن حضرت بعد از آنکه فضیلت زیارت عارفانه مزار علی بن ابی‌طالب(علیه‌السلام) را بیان کرد، آن‌گاه به راوی فرمود: «… اکتب هذا الحدیث بماء الذهب»؛ این سخن را با آب طلا بنویس.

رهنمود پیامبر اکرم (صلّی الله علیه وآله وسلّم) برای شیوا نویسی:
و برای آنکه کتابت از هنر زیبا و شیوا نویسی برخوردار باشد، تا اهل مطالعه را بخواندن آن جذب کند، دستور پیامبر اکرم(صلّی الله علیه وآله وسلّم)نسبت به بعضی از منشیان خود این بود که در مرکّب لیقه بگذارد که با داشتن لیقه، از جِرم پذیری محفوظ باشد و قلم از ناصافی مصون بماند و حروف برابر، با نظم جداگانه که حضرتش هدایت می‌فرمود، نوشته شود و جالب آنکه برای آنکه قلم در اختیار منشی باشد و فراموشش نشود، از گزند گرد و غبار و… محفوظ بماند، دستور داد که قلم را پشت گوش قرار بدهد که هم‌اکنون در بین ارباب هنر و صاحبان صنایع دستی معمول است: قال(صلّی الله علیه وآله وسلّم)لبعض کُتّابه: «القِ الدّواةَ و حَرّف القَلَم… وَ ضَعْ قلمکَ علی اُذُنکَ الیُسری، فإنّه اذکر لک».
بر گرفته از کتاب سرچشمه اندیشه،جلدپنجم،حضرت آیت الله جوادی آملی،ص به نقل از ندای انقلاب