مجتمع آموزشی پرورشی شهیدسیدمصطفی خمینی( ره )

دراینجا سعی برآن است ارتباط بهتر وبیشتری بین اعضا و زیرمجموعه های مجتمع شهیدسیدمصطفی خمینی برقرار گردد(( توجه : اگر روی کلمه ادامه مطلب،راست کلیک کنید وگزینه1-در مرورگر فایر فاکس open link in new tab یا 2- open in new tab درمرورگر اینترنت اکسپلورر راانتخاب کنید،صفحه جدیدی به زبانه های صفحه ای که در آن هستید اضافه می شود. این روش برای جلوگیری از بارگزاری صفحات تکراری مفیداست.چندین صفحه راباهم خواهید داشت و می توانیدبراحتی بین تب ها یا زبانه ها جابجا شوید.

آیا واقعاً این روایت درست است؟
نویسنده : رضاجعفرپور - ساعت ٧:۳٢ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳٩٠
 

تاکنون حتماً زیاد شنیده اید که عقد پسرعمو و دختر عمو (یا پسر خاله با دخترخاله و خلاصه ازدواج فامیلی) در آسمان بسته شده است ! ولی درهرکتاب حدیث و روایت که بگردید چنین چیزی یافت نخواهیدکرد! بلکه برعکس در نکوهش آن بخاطر کم هوش شدن فرزندان و بیماری های ژنتیکی حدیث فراوان است.

درفرهنگ غربی ازدواج بین فرزندان خواهربرادر نیز همانند ازدواج خواهربرادر شمرده میشود.

برای دانستن بیشترادامه مطلب رابخوانید





قصه عقد دختر عمو پسر عمو شاید همه ی ما، دست کم یک بار، این جمله را شنیده باشیم که: «عقد دخترعمو و پسرعمو، در آسمانْ بسته شده است». به علاوه، هر روزه شاهد ازدواج‌های خویشاوندان در اطراف خود هستیم، در حالی که بخشی دیگر از خویشان و دوستان ما نیز در فامیل خود ازدواج کرده‌اند و یا فرزند یک ازدواج فامیلی هستند. افزون بر این، داستان‌ها و رُمان‌های فارسی و فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی هم نمونه‌های فراوانی از این دست را در خود دارند. در چنین حال و هوایی، کمتر کسی به در باره ی درست و غلطی این ازدواج ها صحبت می کند.

درفرهنگ مسیحیان(اروپا و آمریکا) ازدواج با فرزندان عمو یا عمه یاخاله یا دائی همانند ازدواج بامحارم درفرهنگ اسلامی حرام است و غیرقابل قبول می باشد.

دین، چه می‌گوید؟

آیا عقد دخترعمو و پسرعمو، حقیقتاً در آسمانْ بسته شده است؟ بجز پیشوایان معصوم، چه کسی خبر صادقی از آسمان دارد؟ طبعاً هیچ کس! امّا باید تصریح کنم که هر چه بیشتر جستجو کنید ، کمتر اثری از این عبارت سرنوشت‌ساز در کتاب‌های حدیث مسلمانان (اعم از شیعه و اهل سنّت) خواهید یافت.1 آنچه می‌ماند، داستان ازدواج امام علی(ع) و نو? عمویش حضرت فاطمه(س) است که زندگی آنان، الگوی ماست.

ازدواج علی(ع) و فاطمه(س)

در منابع حدیثی از پیامبر(ص) نقل شده که عقد ازدواج علی و فاطمه، نخست در آسمانْ بسته شده است؛2 امّا در ارتباط با موضوع مورد بحث، لازم است بدانیم که:
اوّلاً طرفین این ازدواج، هر دو معصوم (یعنی به دور از خطا و گناه و نقص) بوده‌اند و بخش‌هایی از زندگی معصومان، ویژه مقام عصمت آنها یا ناشی از آن مقام است که دیگران نمی‌توانند یا نباید از آن، الگو بگیرند، مثل واجب بون نماز شب بر پیامبر(ص) ثانیاً لازمه مقام امامت، از دیدگاه شیعه، نداشتن نقص طبیعی مادرزاد و وراثتی (مثل نقص عضو و معلولیت یا بیماری ژنتیک) است. ثالثاً ممکن است همه ازدواج‌های فامیلی صدر اسلام در میان مسلمانان یا شیعیان اهل بیت، ناشی از اندک بودن تعداد مسلمانان یا شیعیان و محدود بودن دامنه انتخاب همسر بوده است.3
رابعاً برای معصومان، امکان اطلاع از علم غیب خداوند و وقایع آینده وجود دارد و به همین خاطر، ازدواج‌های آنان یا ازدواج هایی که به توصیه آنان صورت گرفته‌اند ، ممکن است با آگاهی از عدم بروز هر گونه مشکلی در آینده، انجام گرفته باشند.
امام صادق(ع) نیز نقل شده است که فرمود: «با خویشان نزدیک، ازدواج نکنید؛ چرا که فرزند ضعیف، پدید می‌آید».

در حدیث و فقه

از پیامبر خدا نقل است که فرمود: «با غریبه ازدواج کنید تا فرزند ضعیف نیاورید».4 از امام صادق(ع) نیز نقل شده است که فرمود: «با خویشان نزدیک، ازدواج نکنید؛ چرا که فرزند ضعیف، پدید می‌آید».5
شاید به استناد همین گونه احادیث و نیز توصیه‌های پیشگیرانه پزشکان و متخصّصان ژنتیک است که برخی فقیهان معاصر، ازدواج فامیلی را «مکروه» شمرده و منع کرده‌اند.6

علم، چه می‌گوید؟
تالاسمی
الف. علم ژنتیک

اگر ژنِ یک صفت نامرغوب (مثلاً پاهای پرانتزی‌شکل یا نازایی یا بیماری تالاسمی) از یک والِد (یعنی یکی از والدین) به فرزند برسد، در وی خفیف باقی می‌ماند و حدّاکثر در حدّ والد خود، بروز می‌کند؛ امّا اگر از دو والد (یعنی هم از پدر و هم از مادر) به وی رسیده باشد، در وی تقویت و تشدید می‌شود.
اگر پدر و مادری که نسبت خونی (خویشاوندی نَسَبی) با هم ندارند، به عنوان مثال، هر کدام، پنج صفت موروثی خوب (امّا متفاوت با صفات آن دیگری) داشته باشند؛ فرزند آنها ممکن است تمامی آن ده صفت را به ارث ببرد و داشته باشد، امّا در ازدواج خویشاوندان با یکدیگر، اصولاً احتمال بروز صفات خوب و غیرهمسان در فرزند، اندک است و چون تنوّع صفات وجود ندارد، در عین این که احتمال بروز و تشدید یک صفت خوب در فرزند هست، امکان بروز و تشدید یک صفت نامرغوب در وی نیز (تا چند برابر یک ازدواج غیر خویشاوندی) وجود دارد.

ب. دیگر علوم

جامعه‌شناسی و تاریخ، گواهی می‌دهند که ازدواج فامیلی، از اقتضائات و سنّت‌های زندگی قبیلگی (برای حفظ اسرار و حریم و حدود و میراث مادّی و سنّت‌ها و هویّت قبیله) است که با آغاز عصر شهرنشینی، به تدریج، تضعیف و در برخی جوامع هم منسوخ شده است؛9 بشر، بیش از هزار سال است که به این نتیجه رسیده است که ازدواج با سایر ملل و اقوام و خانواده‌ها، به ظهور استعدادهای تازه و نبوغ و... می‌انجامد و اصولاً بزرگ‌ترین فرهنگ‌ها و تمدّن‌ها، در محلّ تلاقی دو تمدّن یا در نتیجه مهاجرت گروهیِ انسان‌ها (و طبعاً ازدواج‌های برون‌نژادی و برون‌سرزمینی) شکل گرفته‌اند.10
اقتصاددانان، بویژه در بحث از اقتصاد توسعه، وقتی به موضوعات رفاه اجتماعی و لزوم حمایت از شهروندان در برابر مشکلات سلامتی و بهداشت می‌رسند، بر بیماری‌های خاص و معلولیت‌ها تمرکز می‌کنند و هزینه‌های مادّی تحمیل شده بر هر خانواده دارای بیمار خاص یا معلول را محاسبه می‌نمایند تا بتوانند بودجه‌های لازم را برای «بهزیستی» و «تأمین اجتماعی» و «بیمه‌ها» و «خدمات شهری» در نظر بگیرند.
به عنوان نمونه، در کشور ما، در حال حاضر، بیش از 22هزار نفر به تالاسمی ماژور، مبتلا هستند که هزینه مادّی نگهداری هر یک از آنها، تقریباً شانزده میلیون تومان در سال است.11 این، غیر از هزینه‌های روحی و رنج‌های معنویِ تحمیل شده به فرد مبتلا و خانواده وی است که پژوهشگران اجتماعی و روان‌شناسان، ابعاد آن را بسیار فراتر از هزینه‌های مادّی می‌دانند و معتقدند که باید از طریق افزایش آگاهی شهروندان و بویژه زوج‌های جوان، نسبت این مبتلایان و معلولان را در نسل‌های بعد، کاهش داد.
درست است است که ازدواج امری خدایی بوده و در دین ما به آن تاکید شده اما باید در شرایط مناسب و با در نظر گرفتن مصالح خود و فرزندان صورت گیرد.

ازدواج در ادیان و فرهنگ های مختلف

دایره محرمیت در اسلام بزرگترازدین یهود و در مسیحیت بزرگتر از اسلام است. درجامعه یهود ازدواج با جد و جده،پدرمادر،خواهربرادر،پسرودختر و نوه ها ممنوع است. دراسلام علاوه براین ها ازدواج با عمو عمه خاله و دائی نیز حرام است. در مسیحیت براساس تصمیم کلیسا که قرن هابعداز مسیح گرفته شد ازدواج بین فرزندان خواهربرادر و به طور کلی خویشاوندان نسبی وهمخون ممنوع است.دراسلام ازدواج بامادر همسر تحریم همیشگی وباخواهرهمسر مشروط به مرگ یاطلاق همسراست. اگر پناه برخدا کسی با مردی عمل زشت کند تا ابد نمی تواندبا مادر یا خواهر یا دختر وی ازدواج کند.دربعضی نقاط گرگان مرسوم است مردی که در مراسم ختنه کردن یک کودک کمک کند،پدرخوانده کودک شمرده شده درنتیجه آن کودک نمیتواندباخانواده پدرخوانده ازدواج کند.

   مسیحیان اسپانیا درمواردی که کلیسا موافقت کند می توانند باعموزاده یاخواهرزاده وبرادرزاده خودازدواج کند.دراسپانیادوبرادردرصورتی میتوانندبادوخواهرازدواج کنند که این ازدواج همزمان اتفاق بیافتد.زیرادرغیراینصورت ازدواج برادروخواهراول قرابتی رابوجود می آوردکه ازدواج دونفردیگرراممنوع میکند. مبادله خواهر و برادر ( بده بستان خودمان!) در اسپانیا ممنوع است . زیرا یکبار ازدواج بین دوخانواده باعث ایجاد خواهربرادری ناتنی میشود که ازدواج های بعدی را ممنوع میکند. در خانواده فراعنه ( فرعون ها) ازدواج بین خویشاوندان وجودداشت. زیرا فرعون دارای مقام الوهیت ( خدائی) بودوازدواج بامردم عادی نباید میکرد. درایران باستان تنها چند مورد ازدواج بین دختر و پسر پادشاه بخاطر خالص ماندن نژاد شاهی درتاریخ وجوددارد.پس داستانهایی که اعراب ومسلمانان تندرو درمورد ازدواج محارم در زرتشتیان می بافند واقعیت ندارد وبرگرفته از افسانه های یونیان ورومیان که با امپراطوری ایران درجنگ بودند می باشد. دربعضی قبایل عرب ازدواج پسرودخترعمو اجباری است.وعدم پیروی ازآن درموارد اختلاف شدیدخانوادگی یا سنی فقط ممکن است. رواج ضرب المثل هایی مانند ( عقد دختر عمو و پسر عمو در آسمان بسته شده است ) شاید تحت تاثیر این سنت هاباشد. وگرنه در هیچ سند و حدیثی اینچنین چیزی موجودنیست.بلکه در عدم ازدواج بین اقربا به علت کاهش هوش و بیماری ها و ضعف ها و نقص های مادرزادی منع شده است.

     موارد عجیبی مانند چند شوهری بین اسکیموها ودربرخی نقاط هند و نپال و جزیره الیوسین و سیلان وبرزیل رواج دارد.یعنی چندبرادر باهم یک زن را میگیرند!

    در کشورهای غربی ازدواج یک مرد بادو یاچند زن(که دراسلام مجوز دارد) غیرقانونی و جرم محسوب میشود. یک مرد فقط حق داشتن یک زن رادارد.ازدواج یک مرد با چند زن همزمان آنچنان برای آنها عجیب است که ازدواج یک زن با چند مرد همزمان برای ما !

منبع : مرکز پاسخ گویی به پرسش های دینی www.askdin.com

پی‌نوشت‌ها:

1 . در این مورد، می‌توانید منابع بسیار گسترده فقه و حدیث شیعه و اهل سنّت را در نرم‌افزار زیر، جستجو نمایید: کتاب‌خانه اهل بیت، تولید: مرکز معجم فقهی (وابسته به دفتر آیة الله سیّد علی سیستانی در قم).
2 . دانش‌نامه امیرالمؤمنین، ج1، ص179.
3 . درباره این گونه «احکام خاص» یا «قضیةٌ فی واقعةٍ»، رجوع کنید: حدیث پژوهی، مهدی مهریزی، قم: دار الحدیث، ج1، ص178.
4 . النّهایة، ابن اثیر، ج3، ص106؛ المَجازات النّبویة، شریف رضی، ص92.
5 . مسالک الأفهام، شهید ثانی، ج2، ص38؛ المَحجَّة البَیضاء، فیض کاشانی، ج3، ص94.
6 . به عنوان نمونه، رجوع کنید: بهداشت و تنظیم خانواده، تهران: اداره کل بهداشت عمومی و پیشگیری (وزارت بهداشت)، 1373، ص121 (پاسخ آیة الله ناصر مکارم شیرازی به پرسش دانشکده علوم پزشکی ایلام).
7 . انسان، دارای 46 کروموزوم، سگ دارای 78 کروموزوم، نخود فرنگی دارای 14 کروموزوم و پشه دارای شش کروموزوم است.
8 . به تعبیر دقیق‌تر: در تولید هموگلوبین‌ها (یعنی مولکول‌های پروتئین آهن‌دار موجود در گلبول قرمز خون) اختلال ایجاد می‌کند. هموگلوبین، وظیفه انتقال اکسیژن به بافت‌ها را بر عهده دارد.
9 . تاریخ اندیشه اجتماعی، بارنز و بکر، مترجم: جواد یوسفیان، تهران: امیرکبیر، ص183.
10 . تاریخ تمدّن، آرنولد توینه بی، مترجم: یعقوب آژند، تهران: مولی، ص29.
11 . بهداشت محیط خانواده، تهران: دفتر برنامه‌ریزی فرهنگی و مشاوره (وزارت آموزش و پرورش)، 1374، ص47.

 

چند منبع مفید:
1. آموزش برای بهداشت، سازمان جهانی بهداشت، مترجم: سعید پارسی‌نیا، تهران: چهر، 1371.
2. بهداشت همگانی، محمد علی موسوی و گیتی ثمر، تهران: چهر، 1380، ج2.
3. بهداشت، نیلفروشان و ضرّابی و میرصیامی، تهران: معاونت بهداشت (وزارت بهداشت)، 1383.
4. اسلام و تنظیم خانواده، سیّد حسن خمینی، تهران: عروج، 1382.
منبع : مجله حدیث زندگی